קורס מבוא בחינם סימולטור השקעות
// סימולטור השקעות //

10 טיפים לחיסכון בעלות הרכב

גישה כלכלית לחיים 10 טיפים לחיסכון בעלות הרכב
 

בהמשך לפוסט הקודם על רכישת רכב יוקרה, ובהמשך לאינפלציה ולעליית המחירים הכללית במשק ובשוק הרכב בכלל, הפוסט היום הוא שרשור טיפים בנוגע לחיסכון בעלות הרכב. אני אתחיל עם 10 טיפים משלי, ואתם יותר ממוזמנים להוסיף טיפים משלכם.

אז יאללה, בואו נתחיל:

  1. העלות המרכזית של הרכב היא ירידת הערך שלו בשנים הראשונות, במיוחד בישראל עם מיסי קנייה מטורפים על רכבים. כיוון שאין הבדל מהותי בין רכב "חדש מהניילונים" לבין רכב בן 3-4 (ואף יותר מכך) עם קילומטראז' סביר, יש יתרון גדול ברכישת רכב יד שנייה.

  2. יד שנייה עם אמא ואבא: יש אפשרות לרכוש רכב יד שנייה מחברות הליסינג/טרייד-אין שכולל אחריות לשנה-שנתיים (לפחות על גיר ומנוע), בדיקה במכון, שפצורים ותיקוני פחחות. ככה שהרכב נראה ומרגיש כמעט כמו חדש, יש למי לפנות, ואין את החשש של רכישת "חתול בשק" מאדם פרטי.

  3. יד שנייה עם ליווי: יש היום מומחי רכב שעוזרים לרוכשים לאתר רכב יד שנייה המתאים עבורם, תוך ביצוע בדיקה ואיתור תקלות. תבחרו מישהו עם המלצות בתחום, רצוי של אנשים שאתם מכירים.

  4. טריק "הרכב השני": מכירים את התפיסה שרכב אחד, שמשמש עבור הנסיעות המרכזיות, צריך להיות "מפנק", ועבור הרכב השני אפשר להסתפק ברכב זול וקטן יותר? כפי שראינו בפוסט הקודם, רכבים "מפנקים" לא באמת תורמים לתחושת האושר לרוב האנשים, אז כתלות בצורך שלכם להחזיק שני רכבים, תשקלו להחזיק רק "רכב שני" או "שני רכבים שניים".

  5. חשיבות משנית לעובדים מהבית: אני ואשתי למשל עובדים מהבית, וזקוקים לרכב בתדירות נמוכה, ובעיקר לנסיעות קצרות. יש לנו רק "רכב שני קלאסי" – פיג'ו 207 שנת 2010 (שנרכש ב-2014 עם 7,000 ק"מ בלבד). אז נכון, הוא קצת צפוף לנסיעות שכוללות את הילדים וציוד/מזוודה, והוא לא מפנק, אבל בשביל המעט שאנחנו נוסעים אנחנו מרגישים שחבל בכלל על ההתעסקות של להחליף אותו.

  6. החזר הלוואה בלי לבדוק ריבית: צרכנים רבים לוקחים מימון לרכב בלי לבדוק את גובה הריבית, תוך הסתכלות על גובה ההחזר בלבד. הם אומרים לעצמם "אין לי בעיה לשלם 3,000 לחודש, אבל יש לי בעיה להוציא עכשיו 200,000 ₪ על רכב חדש". מימון הוא לא טריק – אתם משלמים את כל העלות גם אם אתם לא מרגישים את הכאב של הוצאה חד פעמית גדולה, ואם הריבית גבוהה אז גם תוספת נכבדה.

  7. התמקדות במימון והתעלמות מירידת ערך: אם אתם לוקחים מימון על רכב "0 קילומטר" אתם עדיין סופגים את כל ירידת הערך, שהיא כאמור העלות המרכזית של הרכב. עד לפני כשנה (למיטב ידיעתי) ניתן היה לקחת מימון רק על רכבים חדשים, אבל לאחרונה נתקלתי בפרסומים של חברות הליסינג/טרייד-אין על מימון גם לרכבי יד שנייה, מה שמאפשר לקבל מימון מבלי לספוג את ירידת הערך הגדולה של השנים הראשונות.

  8. מימון גם כשיש כסף: צרכנים מודעים מעדיפים לקחת הלוואה לרכישת רכב בריבית נמוכה למרות שיש להם כסף לרכישת הרכב, מתוך מטרה שהכסף הפנוי יושקע/יישאר מושקע וייצר תשואה. העניין הוא שזה בכלל לא בטוח! אם נשקיע באפיק סולידי יחסית לא בטוח שנרוויח יותר מהריבית על ההלוואה. אם נשקיע במדדי מניות, כיוון שהלוואות לרכישת רכב הן לרוב לפרקי זמן קצרים-בינוניים, אז ישנה אי וודאות בנוגע לתשואה. בהשקעה לפרק זמן של 5 שנים למשל, במרבית המקרים נזכה לתשואה חיובית אך זה יש 11% סיכוי לצאת בתשואה שלילית, וכיוון שטווח התשואות האפשריות גדול יחסית, גם עם תשואה חיובית קטנה לא בטוח שנכסה את הריבית על ההלוואה, במיוחד עכשיו אחרי שהריבית במשק עלתה. אין ארוחות חינם, יש רק מתאם בין סיכון לבין סיכוי.

  9. העדפת רכב חשמלי: טרנד הרכבים החשמליים צובר תאוצה וזה טוב לסביבה וחוסך בעלויות הדלק. יחד עם זאת, רכבים חשמליים הם חדשים יחסית ויש היצע יחסית מוגבל של רכבים חשמליים יד שנייה, כך שקשה יותר להתחמק מירידת הערך של השנים הראשונות. בנוסף, כדי שהעלות העודפת של הרכבים החשמליים תצדיק את החיסכון בדלק, צריך לנסוע יותר מהממוצע. בצעו סימולציה אם זה באמת המצב אצלכם.

  10. משך האחזקה ותדירות ההחלפות: רכבים היום אמינים הרבה יותר מבעבר, ויכולים להחזיק שנים רבות, לכן אין באמת צורך להחליף רכב כל 3-4 שנים כפי שהיה נהוג בעבר. כך חוסכים גם בספיגה של ירידת הערך, וגם זמן רב והתעסקות בעצם החיפוש וההחלפה.
רוצה להשתתף בדיון?
השירותים שלנו

» להצטרפות למועדון הפאסיבי של להשקיע נכון

פעמיים בשבוע פוסט חדש אצלך במייל

התכנים בפוסט זה, כמו כל שאר התכנים בבלוג, הינם תכנים לימודיים במהותם, הם אינם מהווים ייעוץ או המלצה לביצוע פעולה בנייר ערך, ואין לראות בהם תחליף לייעוץ השקעות ו/או ייעוץ פנסיוני המתחשב בצרכיו הייחודיים של כל אדם.

נהנית מהפוסט? שתף/י עם חברים ובני משפחה שיפיקו ממנו ערך

כתבות נוספות

תכנון התיק

כספים למטרות בטווח הקצר

בפוסט קודם הצגנו מתודולוגיה לחלוקת כספי החסכונות שלנו ל-4 קטגוריות: כרית ביטחון, מטרות ספציפיות, כספים לפרישה ועודפים. בפוסט הזה נתמקד בקטגוריה השנייה – כספים למטרות ספציפיות. הקטגוריה השנייה מדברת על צרכים ומטרות ספציפיים לכסף שלנו בטווח קצר-בינוני (שנים ספורות, גג עד עשור). אבל למה בכלל צריך להגדיר צרכים ספציפיים לשימוש בכסף? התשובה היא שבלי הגדרת מטרות אנחנו יכולים לפגוע משמעותית בתשואת התיק שלנו! אחת הטעויות הנפוצות של הציבור בנוגע להשקעות היא היעדר תכנון, משקיעים רבים אומרים לעצמם משהו כמו "נשים את הכסף בינתיים באיזה השקעה לא מסוכנת במיוחד, ואח"כ כבר נחשוב מה לעשות איתו". גישה זאת גורמת פעמים רבות לכספים להיות מושקעים באפיקים יותר מדי סולידיים ללא צורך אמיתי.

להמשך קריאה
מה ההבדל בין משיכות מתיק ההשקעות לבין קצבת פנסיה פנסיה ופרישה מוקדמת

מה ההבדל בין משיכות מתיק ההשקעות לבין קצבת פנסיה

בפוסט קודם הבנו איך אפשר לייצר "קצבה" עצמאית ע"י משיכות שוטפות מתיק ההשקעות, הכרנו את שיעור המשיכה הבטוח, והבנו איזה שיעור משיכה מתאים לפרישה בגיל +60 ואיזה לפרישה מוקדמת. עכשיו, אחרי שהבנו איך לייצר קצבה מהחסכונות שלנו בכוחות עצמנו, בלי שאף אחד ישלם לנו, הגיע הזמן להבין איך עובד מנגנון הקצבה של קרן הפנסיה.

להמשך קריאה
תכנון התיק

עוגה או דיאטה: האם באמת חשוב לאזן את עוגת הנכסים לפי אחוזים

בפוסט הקודם תיארנו כיצד עובד המנגנון של הקצאת נכסים ושמירה על איזון. בפוסט הזה נרצה לקחת את הנושא צעד אחד קדימה, לאתגר את הגישה המקובלת של חלוקת העוגה לפי אחוזים, ולבחון האם היא אכן משרתת אותנו נאמנה. כפי שראינו, ככל שההקצאה המנייתית בתיק גבוהה יותר כך התשואה הצפויה תהיה גבוהה יותר (עם תנודתיות גבוהה יותר). כמובן שלא כל התיק חייב להיות מושקע במדדי מניות – עלינו להתאים את התיק לצרכים שלנו. בפרט, כספים שנרצה להשתמש בהם תוך פרק זמן קצר פחות מתאימים להשקעה מנייתית, וכספים שמיועדים לטווח ארוך מתאימים מאוד להשקעה מנייתית.

להמשך קריאה
איך חסכנו 34,000 ₪ במיסים על קניית רכב? יעילות בהשקעות ובצרכנות

איך חסכנו 34,000 ₪ במיסים על קניית רכב?

בישראל משלמים המון מיסים, יותר מדי אם תשאלו את רוב הציבור. ענף הרכב הוא תחום בו המיסוי גבוה במיוחד: כ-100% מס על מחיר של רכב חדש, ומיסוי דומה על דלק. השבוע רכשנו רכב, והצלחנו לחסוך כ-34,000 ₪ במיסים! איך עשינו את זה ואיך ניתן לחסוך אפילו יותר? המשיכו לקרוא

להמשך קריאה
עשרת הטעויות החמורות ביותר של הציבור בטיפול בחסכונות והשקעות - חלק ראשון יעילות בהשקעות ובצרכנות

עשרת הטעויות החמורות ביותר של הציבור בטיפול בחסכונות והשקעות – חלק ראשון

לא נעים לי להגיד את זה, אבל אתם ככל הנראה טועים. זה לא משנה אם אתם משקיעים או לא, במה אתם משקיעים, ואיך אתם חוסכים לגיל הפרישה. מה שאתם לא עושים, אתם כמעט בוודאות טועים. אז סליחה ממי שנעלב, ומי שרוצה ללמוד ולהבין למה הוא טועה – שימשיך לקרוא. הרשימה הבאה כוללת את החלק הראשון של עשרת הטעויות החמורות ביותר של הציבור בטיפול בחסכונות והשקעות. הרשימה הורכבה לאחר שרבים שאלו אותי אם כדאי לדעתי להשקיע ב-X, אם משתלם לעשות Y, ומה הכי כדאי לעשות כדי להשיג Z.

להמשך קריאה
מי רוצה לחפוף? הטעות הנפוצה של שילוב בין שווקים חופפים מיתוסים שחשוב לנפץ

מי רוצה לחפוף? הטעות הנפוצה של שילוב בין שווקים חופפים

בפוסט הקודם דיברנו על חשיבות הפיזור הגלובלי והימנעות מהסתמכות על ה-S&P 500 בלבד. ראינו שהשוק האמריקאי לא תמיד מוביל, שההובלה בין ארה"ב לשאר העולם מתהפכת באופן מחזורי, ושבגלל שהשוק האמריקאי הוביל תקופה ארוכה ומתומחר גבוה בהשוואה לשאר העולם – הצפי הוא ששאר העולם יוביל על השוק האמריקאי בעשור הקרוב. בפוסט הזה נתמקד באחת הטעויות הנפוצות של משקיעים שכן רוצים לפזר מחוץ לשוק האמריקאי, אך מתכננים את התיק שלהם באופן לא יעיל, או שאינו תואם את הכוונה המקורית שלהם, וכולל קרנות חופפות.

להמשך קריאה
אשליית העושר מיתוסים שחשוב לנפץ

אשליית העושר

הדולר, היורו וסל המטבעות העולמי מתחזקים מול השקל בזמן האחרון. כמו שראינו בפוסטים קודמים, התיק של מי שמשקיע בפיזור גלובלי לא נפגע מהיחלשות השקל בגלל שמטבע ההשקעה הוא לא מטבע החשיפה, והפיזור הגלובלי גם מגן עלינו בפני חלק מהתרחישים של אפוקליפסה פיננסית.

להמשך קריאה
מיתוסים שחשוב לנפץ

שמרנות בלתי רציונלית

בארה"ב תיק שכולל 60% מניות נחשב שמרני, ותיק שכולל 80% מניות נחשב נורמלי. בארץ לעומת זאת, תיק שכולל מעל 30% מניות כבר נחשב ספקולטיבי. משקיעים רבים נכנסים לסיכונים מיותרים ומקצים חלק ניכר מכספם להשקעה מסוכנת, לעיתים מבלי להבין לעומק את הסיכונים הגלומים בה. דפוס זה של השקעה משול להימור ועלול להמיט אסון.

להמשך קריאה