פוסט אורח של לובה הקופאית, המתאר את תלאותיה בעולם ה-IRA וההשקעות הפאסיביות בישראל.
לובה כבר הרבה שנים בישראל, עובדת קופה בסופר. ברוסיה היה קשה, בישראל גם לא קל. אבל לובה עובדת קשה וחוסכת, וגם למדה להשקיע קרן השתלמות שלה בצורה פאסיבית, בזכות להשקיע נכון. מעסיק מפריש בלובה בקרן השתלמות כל חודש, ולובה אוהבת קרן השתלמות שלה בגלל פטור ממס רווחי הון. בגלל פטור זה ממס, לובה רוצה שכסף בקרן השתלמות שלה יהיה במסלול מחקה מדד מניות עם דמי ניהול נמוך, ככה יותר רווח יהיה פטור ממס.
קרן השתלמות של לובה נפתחה לפני כמה שנים בבית חשקעות מה קוראים אותו "הלמן אלדובי". חברה זאת נמצאת במרכז עזריאלי בחולון, לא רחוק מסופר של לובה. לובה בחרה מסלול מחקה S&P 500 וחיכתה עד שצבירה שלה תהיה גדולה גדולה בשביל מעבירה אותה ל-IRA. מתי לובה עוברת ל-IRA, בית חשקעות לוקח ללובה פחות דמי ניהול. לובה גם משקיעה בקרנות איריות של בלאקרוק, וחוסכת מס על כספים שחברות מחלקות, מה קוראים אותם דיבידנדים. מתי לובה היה ברוסיה, אין רווחים ואין דיבידנדים. כל רווחים הולכים לבכירים ממפלגה קומוניסטית, ואזרחים מחכים בתור ארוך ארוך בשביל לקבל קצת לחם. לובה גם רוצה משקיעה חלק מקרן השתלמות שלה במניות מאלינקי 👶, כי רווחים של מניות מאלינקי יותר גבוהים מרווחים של מניות בולשוי. להשקיע במניות מאלינקי לובה יכולה רק ב-IRA.
אחרי קרן השתלמות של לובה עברה ל-IRA, לובה שמחה מאוד ומשקיעה לבד בלי טובות של אף אחד. לובה לא צריכה מנהל השקעות ומנהל השקעות לא בא בלובה. בוקר אחד לובה מקבלת מכתב מחברת ביטוח מה קוראים אותה "פניקס". לובה רואה במכתב שפניקס קנו הלמן אלדובי, ולובה קצת בלחץ – מה יהיה עם קרן השתלמות של לובה? במכתב כתוב שדמי ניהול נשאר ללא שינוי אז לובה קצת נרגעת. אחרי קרה מיזוג בין הלמן לפניקס, פתאום בעיה. כסף של מעסיק לא נכנס בקרן השתלמות. עבר חודש, עבר חודשיים, וכסף לא נכנס. לובה כועסת. לובה שואלת מחלקת שכר ומחלקת שכר אומר שמעסיק מפקיד כרגיל.
לובה מנסה מתקשרת בפניקס. עונה נציגה לא יודעת איך קוראים לה בכלל, ואף פעם לא שמעה מה זה IRA. נציגה מעבירה טלפון למנהל, שיחה מתנתקת. לובה מתקשרת שוב, ממתינה שוב הרבה זמן, עכשיו עונה נציג. לובה שוב מסבירה, שוב נציג לא מבין מחיים שלו. לובה שוב מבקשת מנהל, שוב ממתינה וממתינה. וכועסת. בסוף מנהל עונה לשיחה אומר לובה שולחת מייל. אז לובה שולחת מייל ושואלת מה קורה עם הפקדות מעסיק שלה לקרן השתלמות.
עובר יום, עובר שבוע, ופניקס לא מתקשר בלובה. לובה מנסה שוב מתקשרת, הפעם מקבלת מייל אחר. שוב מנסה, שוב אין תשובה. קשה, קשה. מה, פניקס לא רוצה IRA של לובה?! אחרי כמה ימים מוצאת לובה בקבוצת בוגרים של להשקיע נכון שיש בפניקס כתובת מייל של IRA! לובה שולחת שוב מייל והפעם סופסוף יש תשובה עם מכתב למעסיק שלה איך מעסיק צריך מפקיד ומדווח. לובה שמחה ומעבירה למחלקת שכר. סופסוף כסף שלה משויך לחשבון, ולובה יכולה משקיעה אותו.
אחרי חודש, לובה עוברת לעבוד במחסן מרכזי של סופר. מחסן מרכזי זה חברה בת של סופר, מה אומר תיק ניכויים אחר, מה אומר צריך פותחת קרן השתלמות חדשה. לובה מדברת בפניקס אומרת "שלום, יש לי אצלכם קרן השתלמות IRA, לובה עברה מעסיק חדש, פותחת לי בבקשה קרן השתלמות IRA חדש". פניקס אומר בלובה "אנחנו לא פותחים קרנות IRA חדשות". לובה לא מבינה ואומרת לפניקס "אבל יש לי בפניקס כבר קרן השתלמות IRA, פותחת בבקשה קרן השתלמות חדשה ומחברת כסף מקרן השתלמות חדשה לחשבון מסחר קיים". נציג פניקס אומר מדיניות חברה לא לפתוח קרנות IRA חדשות. לובה עכשיו כועסת מאוד. לובה סופרת 1-2-3 ועונה: "אתה צוחק בלובה?", נציג אומר "לא, אני מצטער אבל אין לי איך לעזור". לובה נותנת אגרוף וכל מוצרים במחסן מרכזי נופלים ברצפה. לובה שואלת נציג: "אז אם לובה רוצה משקיעה בקרנות בלאקרוק דרך IRA לובה צריכה עוזבת פניקס?" נציג עונה שכן.
לובה הולכת בבית שלה, עושה מדיטציה ונרגעת. לובה מגיעה מסקנה: צריכה מניידת קרן השתלמות שלה. אבל עכשיו לובה עסוקה, עוד חודש-חודשיים מטפלת בזה. אחרי חודש פתאום מכתב נוסף מפניקס. לובה רק רואה לוגו פניקס ישר רוצה לוקחת עוף חול הזה ועושה ממנו עוף בתנור. במכתב כתוב בית חשקעות מה קוראים אותו "גלובל נט" קנה מחלקת IRA של פניקס. Kto eto גלובל נט? זה בית חשקעות או ספק אינטרנט? לובה חושבת וחושבת, ומבינה: "זה דווקא טוב. יותר גרוע משירות IRA של פניקס יש רק ברוסיה. עכשיו אולי לא צריכה מניידת קרן השתלמות ופותחת בגלובל נט קרן השתלמות IRA חדש של מעסיק חדש".
עובר שבוע ולובה רואה בפייסבוק פרסומת: "הזדמנות חדשה: הפניקס ו-BlackRock". לובה שוב כועסת: "פעם אחד אומר בלובה לא יכולה משקיע בלאקרוק ב-IRA שלך, אח"כ בא אומר IRA שלך עובר לגלובל נט, עכשיו פתאום אומר לובה יכולה משקיעה בבלאקרוק עם פניקס". לובה משאירה פרטים בפרסומת ומקבלת מהר טלפון מנציג מכירות פניקס. מכירות מתקשר בלובה מהר, שירות לקוחות לובה ממתינה זמן ארוך ארוך.
לובה שואלת בנציג מכירות פניקס מה זה בלאקרוק שלהם. נציג מכירות אומר זה פוליסת חיסכון חדשה עם ניהול השקעות של הפניקס יחד עם בלאקרוק.
לובה לא מבינה – "רגע, זה לא קרן השתלמות"?
נציג: "לא, זה פוליסת חיסכון"
לובה: "אני אולי נולדתי ברוסיה, אבל אני מבינה שפוליסה זה ביטוח וחיסכון זה משהו אחר".
נציג: "אולי השם לא כ"כ מוצלח, אבל בלאקרוק זה מנהל ההשקעות הגדול בעולם, ועכשיו יש לך הזדמנות להשקיע עם הצוות המוביל והמנוסה שלהם".
לובה: "אתה מדבר על קרנות סל של בלאקרוק"?
נציג: "לא, אני מדבר על מנהלי השקעות שיודעים לבחור את ההשקעות הכי טובות בשבילך".
לובה: "ומה דמי ניהול של זה?"
נציג: "בהתחשב בזה שמדובר במנהלי ההשקעות הכי טובים בעולם דמי הניהול ממש נמוכים, 1.55%. זאת פעם ראשונה שיש מוצר בארץ שמאפשר להשקיע עם מנהלי ההשקעות של בלאקרוק".
לובה כבר ממש כועסת: "אתה אומר לי שמנהלי השקעות בבלאקרוק יותר טובים ממדדים, ולא רק יותר טובים אלא יותר טובים ב-1.55% לפחות?! לובה קראה המון מחקרים שמראים שמדדים יותר טובים ממנהלי ההשקעות ואפילו מנהלים טובים לא נשארים טובים! לובה רוצה משקיעה לבד, בזול, בקרנות סל עוקבות מדדים. לובה לא צריכה מנהלי השקעות "מומחים", ברוסיה היו מספיק "מומחים" שהביאו עוני לכולם!! עכשיו לוקחת בלאקרוק שלך ופוליסת חיסכון שלך, ולא בא בלובה יותר בחיים שלך!!!
בישראל יותר טוב מרוסיה. די יקר פה, פוליטיקאים פה גרועים ושקרנים כמעט כמו ברוסיה, ולפעמים יש מחסור במוצרים בסופר כמו ברוסיה. אבל בסה"כ בסדר, מזג אוויר נעים, ומי שעובדת קשה וחוסכת ומשקיעה יכולה מצליחה בחיים. רק חבל שבירוקרטיה פה ושירות לקוחות של גופים פיננסיים ברמה של עולם שלישי.
» להצטרפות למועדון הפאסיבי של להשקיע נכון
פעמיים בשבוע פוסט חדש אצלך במייל
התכנים בפוסט זה, כמו כל שאר התכנים בבלוג, הינם תכנים לימודיים במהותם, הם אינם מהווים ייעוץ או המלצה לביצוע פעולה בנייר ערך, ואין לראות בהם תחליף לייעוץ השקעות ו/או ייעוץ פנסיוני המתחשב בצרכיו הייחודיים של כל אדם.